Iz piščeve glave
Објавила Puff , уторак, 10. април 2012. 02:24
Ušao je u mračni podrum i zastao. U ustajalom
mraku je mehanički pružio ruku ka levom zidu, mokrom od vlage, i dohvatio
uljanu lampu. Ubrzo je mala svetlost pokazivala vijugave stepenice koje su se
spuštale duboko u tamu. Sišao je do poslednjeg stepenika, a zatim skrenuo ka
jednom od ćoškova mahinalno saginjući glavu da bi izbegao nagrizlu gredu. U tom
istom ćošku ga je čekao mali radni stočić sa površinom zamrljanom od mastila.
Seo je, iz pregrade ispod stola izvukao par hartija, mastilo i pero, a zatim zavrnuo
rukave svoje košulje i otpočeo pisanje. Već par dana je radio istu stvar –
ustajao sa zorom, dolazio u podrum i pisao do prvog mraka. Upravo je stvarao
novog lika za svoj neobljavljen roman. Na požuteloj hartiji je zapisivao
njegove karakteristike, kako fizičke, tako i psihičke. Papir je sam od sebe
oblikovao novog lika, dajući mu nekakvu živost i postojanje.
Na papiru je pisalo: Mladić, dvadestak leta,
sa blagim crtama lica, duševno miran, reklo bi se povučen i stidljiv. Pisao je
kolumne za jedne novine, doduše nikako poznate, jer koje bi poznate novine
uzele za svog radnika slabo školovanog mesarevog sina, čak iako je znao da do
detalja i sa najvećom uverljivošću dočara događaj i osobu. Mladić je svakog
jutra žurnim korakom istrčavao iz svog kućerka, dolazio do prve piljarnice gde
bi pazario jabuku, a zatim odlazio na posao gde je pisao o dnevnim dešavanjima
i ljudima koji posećuju njegov gradić. Važna vest tih dana je bila ta što u
njihov gradić dolazi poznata ličnost o kojoj je on uveliko čukao redove na pozajmljenoj
kucaćoj mašini.
Ovako ju je opisao: Dragi naši čitatelji, u
naš grad se smestila veoma važna ličnost današnjice. Neću joj pomenuti ime jer
sam svestan činjenice da je čak i svako kuče na ulici čulo za nju. Obišao je
pola zemaljske kugle i konačno došao u svoj rodni grad da u njemu održi jednu
od najvećih izložbi u svojoj karijeri. Poznati slikar je odseo u našem hotelu
na uglu Desete ulice i danas sam bio u poseti gde me je cenjeni gospodin
ugostio i počastvovao kratkim intervjuom koji se završavao pokazivanjem slike
koju je upravo privodio kraju. Pokušaću vam dočarati sliku, ali molim vas,
nemojte me držati za reč da ću to i uspeti, jer me miris ulja na platnu i dalje
drži u stanju opijenosti.
Umetnik je naslikao: Bledo zelene boje prelivale
su se poput morskog talasa, nudeći spas očima posmatrača. Cvetovi divljih ruža
remetili su mir u donjem desnom uglu i sakrivale deo haljine koja je zauzimala
većinu donjeg dela platna. Smaragdna haljina vukla je svoje karnere svuda po
slici, i nespretno dočaravala liniju tela svoje vlasnice koja je upravo podigla
ruku sa rukavicom pokušavajući da odsvira poslednju notu na tamnom drvenom
klaviru ispred nje. Muzika ju je očarala, sudeći po njenom izrazu lica, svirala
je pulsirajuću pesmu o svom ljubavniku koji luta po svetu. Vešto naslikane note
imale su duboki ton, poput udaranja palica po dobošu. Iz njih se videla čitava
sudbina ljubavnika mlade dame.
Note su dirigovale sledeće: Čovek, od
četrdesetak godina, stoji na raskrsnici i razgleda prolaznike. U ruci čvrsto
drži olovku i blokče za crtanje. Njegov hladan pogled prostire se izvan
horizonta dok u ustima mulja duvan za žvakanje. Drugu ruku stavlja u džep i
naleže na uličnu svetiljku dok se svet ubrzano pokreće oko njega. Odjednom
pljuje duvan na okrunjeni drum i grabi svoje blokče. Jednom rukom uzima olovku,
lagano je oblizuje i povlači crtu na sivom papiru. Crta se razliva dalje,
nošena njegovi pokretima, i oblikuje telo. Ono ubrzo dobija i neuredno
naškrabane udove, a na kraju i glavu. Na crtežu, umrljanom od kiše koja je
počinjala stajao je pantomimičar. Kiša je kapala sve jače i na kraju se
pretvorila u pljusak.
Crtež je pričao priču: Umorni mimičar je već
dugi niz godina dolazio na jedno te isto mesto na ulici. Njegovo mesto. Ustajao
bi oko deset časova, doručkovao, a zatim iz preteškog, prašnjavog kofera vadio
belu kremu u većoj, a crnu kremu koja je stajala u manjoj kutiji. Ondah bi seo
za ogromno, salonsko, ogledalo i satima se mackao i maskirao dok ga je iz ugla
sobe posmatra njegov beli psić. Kad bi završio sa kostimom nabacio bi sebi i
psiću po crni šeširić i uputili bi se ka svom radnom mestu. Tog dana je
pokušavao da dočara umetnicu koja je zarađivala za hranu svojim rukama i
glinom. Nije bilo baš lako, a očigledno ni toliko zanimljivo, dočarati vajara
samo pokretima, jer su se prolaznici udaljavali što zbog dosade, što zbog kiše.
Ali on je uporno oživljavao pokrete, razmahujući rukama i uzdišući.
Njegovi pokreti su šarali vazduh stvarajući
život: Glina je uporno odbijala da
dobije pravi oblik koji je želela. Nervozno šmrknu i ne mareći za uprljanu belu
košulju još više prionu na rad. Tvrdoglavo blato je polako dobijalo oblik ali i
čvrstinu tako da je morala na svaki minut da ga poliva vodom iz metalnog
lavora. Sunce je polako zalazilo iza kuća davajući njenom potkrovlju sanjiv
odsjaj, a njenom delu izgled zgažene kutije. Iznervirano zamahnu parčetom gline
i baci ga u pravcu ostatka materijala za vajanje. Glina se razli niz zid,
ostavljajući za sobom pepeljast trag i
zaustavi na vrhu malopređašnje skulpture. Devojčurak se zamišljeno zagleda u
svoje oskrnavljeno delo i inspiracija joj prelete preko lica. Čitavu noć je
prepravljala skulpturu i sa prvim zracima sunca njeno mezimče je završeno.
Skulptura je
je predstavljala najobičniju scenu:
Detence koje sedi ispod drveta i razdragano drži knjigu u krilima.
Jednom rukom je pokušavalo da sa vremena na vreme rastera mušice koje je
privukao miris sladoleda koje je jelo, a drugom rukom je pazilo da taj isti
sladoled ne kapne na knjigu pozajmljenu iz biblioteke. Prolećni vetrić je duvao
listove štiva par strana napred, pa natrag, ali dete nije marilo, priča je bila
suviše zanimljiva da bi prestalo sa čitanjem, a ruke suviše lepljive od
sladoleda da bi zaustavilo neželjno listanje. Upravo je stiglo do dela priče u
kome omanji starac pravi i poslednjeg lika. Znalo je to jer je vetar i dalje
pravio svoje vratolomije terajući dete da čita dvadeset i prvu, pa tridesetu
stranu. Konačno, pojelo je sladoled, obrisalo ruke o pantalone i uzelo knjige u
ruku. Starac u priči je po poslednji put otvarao vrata od podruma i tražio
uljanu lampicu...
Постави коментар